1/20 1988 Ferrari 639 Press Nigel Mansell Gerhard Berger

In 1988 maakte Ferrari studies van de later bekende Ferrari 640 / 641 / 642 en 643 serie. Het studiemodel was toen een Ferrari 639. De auto werd in hoofdzaak getest door Roberto Pupo Moreno en Dario Benuzzi. Het is een mix van de F1-87/88C en de 640.  De wagen heeft nooit aan een race meegedaan. Omdat dit model niet te koop is heb ik besloten deze zelf te maken. Dat was lastig, want veel foto's zijn er niet van te vinden op internet. F1 Modeling Scale Auto Enthousiast Magazine no. 17 bevat veel foto's van dit model. Hier had ik veel aan. De 1e foto beneden laat de belangrijkste verschillen zien tussen een Ferrari 639 en een Ferrari 640.

In 1988 Ferrari made studies of the predecessor of the famous Ferrari 640 / 641 / 642 and 643 series. The study model was a Ferrari 639. The car was tested primarely by Roberto Pupo Moreno and Dario Benuzzi. It's a mixture of the F1-87/88C. The car never actually raced in a GP. Because this model is not sold by any manufacturer I decided to make one myself. This was not easy because there are not many pics of it on the internet. F1 Modeling Scale Auto Enthousiast Magazine no. 17 contains a lot of pics of this model. It was a great help. The 1st pic below shows the most important differences between the Ferrari 639 and the Ferrari 640.

Ik vond in de F189 Early Version kit van Tamiya een goed uitgangspunt. Hieronder alle onderdelen van de kit. Omdat de decals al behoorlijk waren vergeeld, heb ik een nieuwe set van Tabu gekocht.

I decided the F189 Early Version kit from Tamiya was a good starting point. Below all the kit parts. Because the original decals were yellowed, I decided to buy a new set from Tabu.

Hier zijn de grootste veranderingen aan de body te zien. De intake moet wat verder worden uitgezaagd. De cockpitrand loop verder door. Eigenlijk moeten de 2 'bulten' op het voorste deel ook platter worden gemaakt, maar er is dan geen ruimte genoeg voor de ophanging. Daarom heb ik dat maar met rust gelaten. Voor de 639 moeten ook de 2 kleine  'bultjes' aan de zijkant worden verwijderd en 2 nieuwe aangebracht op de body. De foto van de wit gespoten bodies laat dit duidelijk zien.

Here you can see the main changes to the body. De intake has to be cut a little longer. The edge of the cockpit is longer. Actually the 2 'bumps' on the front should also be flattened, but then there will be not enough space for the suspension. I therefore left this alone. For the 639 you also have to flatten the 2 small 'bumps' at the back of the body and 2 new ones have to be made. The photo of the sprayed body shows it clearly.

De voorkant is afgezaagd en de body zit in de primer.

The front has been cut off, and the body has been primed.

Omdat ik al een lange tijd niets heb gebouwd, heb ik besloten het nog maar even simpel te houden. Ik maak alleen een paar kleine slang koppelingen aan de achterkant van de auto. In de vitrine valt er toch niets van te zien.

Because I haven't built a car for a long time, I decided to keep it simple for now. I only use some hose connections on the back of the car. Once displayed, it won't be visible.

Hier de prefab onderdelen.

Here some prefab parts.

Hier de 639 pers versie. Let op de andere plaats van de decal bij de inlaat. Veel discussie is er over wat nu juist is. Moet er nu wel of niet een M****O decal op? Volgens Tabu niet. Daarnaast heeft de pers versie aan de linkerkant een Berger decal en aan de rechterkant een Alboreto decal.

Here is the 639 press version. Mind the decal on the air intake. Many discussion on what is correct. Should it have a M****O decal or not? According to Tabu, no. And the press version has a Berger decal on the left side and an Alboreto decal on the right.

En klaar.

And done.

Related Articles

1980-1989 Ferrari F1 Box

1970-1979 Ferrari F1 Box

1960-1969 Ferrari F1 Box

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).