1/24 1957 Ferrari 250GT LWB Tour de France Olivier Gendebien / Lucien Bianchi

Terwijl ik moet zoeken naar onderdelen voor de Lambo, start ik maar vast een nieuw project. Ik heb gekozen voor de 1957 Ferrari 250GT LWB die door Olivier Gendebien en Lucien Bianchi werd gereden tijdens de toenmalige Tour de France (TdF). Zij wonnen de race. Het is een kit in schaal 1/24 van Historic Racing Miniatures (HRM-104). Voorzover ik zie heb ik alles compleet, dus ik ga maar weer van start. De decals zijn extra gekocht.

While searching for parts for the Lambo, i am starting a new project. I have chosen for the 1957 Ferrari 250GT LWB as driven by Olivier Gendebien and Lucien Bianchi during the Tour de France (TdF). They won the race. It's a 1/24 scale kit from Historic Racing Miniatures (HRM-104). As far as i know i have everything for it, so i am starting this one. The decals were bought separately.

Zo te zien mist het stuur, daar moet ik weer wat op vinden. De vloer sluit niet mooi op aan de body, werk dus.

It looks like the steering wheel is missing, i need to find one. The floor doesn't quite fit the body, so work ahead.

Er is een gaatje voor een bovenwisser. Die wordt niet gebruikt voor deze versie, dus dicht maken. En een kleine beschadiging onder voor.

There is a hole for an upper wiper. It's not used on this version, so closing it. And a small damage to the down front.

De kleuren zijn bepaald.

The colors have been decided about.

Het dashboard wat voorbereiden.

Preparing the dash.

Nieuwe sturen zijn binnen.

New steering wheels are in.

Het brandschot en de hoedenplank gaan erin. En direct passen, zoadt het eventueel nog wat kan verschuiven voor het vast zit.

The fire wall and the package shelf are added. And a test fit so anything can still move a bit before the glue hardens.

Wat werken aan het dashboard.

Working on the dashboard.

Beginnen met de decals. Ik gebruik Micro Sol, want de MIG vloeistof vreet de decals aan. Ook met de Micro Sol moet je voorzichtig zijn. Voor de gele streep is wat maatwerk nodig.

Starting with the decals. I use Micro Sol, because the MIG fluids are eating the decals. I need to be careful with the Micro Sol too. The yellow stripe needs some cutting.

Weer lak erover.

More clear coated.

 

1/24 1965 Ferrari 365 P2 Brands Hatch #25 David Piper

De volgende. Dit prachtige cadeau van DDP Models. De 1965 Ferrari 365 P2 van David Piper #25 tijdens de race op Brands Hatch. Ik vind dit groen altijd prachtig.

The next one. This beautiful gift from DDP Models. The 1965 Ferrari 365 P2 from David Piper during the race on Brands Hatch. I always love this green.

Aan de body moet veel geopend en geslepen worden. Vrij normaal.

The body needs a lot to be opened and grinded. Quite normal.

De boel open maken...

Opening stuff...

Even passen...

Test fit...

Vet verwijderen.

Removing grease.

Verf weekend. En heldere lak. Dan eerst 48 uur laten drogen.

Paint weekend. And clear coat. Then let it dry for 48 hrs.

Klein werk aan het dashbord.

Small work to the dashboard.

Nu eerst door met de velgen. De banden plaatsen met de 'goede kant' naar voren.

Now to continue with the rims first. Bes ure to mount the tires with the 'correct side' to the front.

Niet veel te doen aan de decals. Wel is het Ferrari logo voor de voorste kap erg doorzichtig. Ik plaats een label uit mijn rommelkist.

Not much work on the decals. But the logo to the front hood is very translucent. I use a logo from my scrap box.

Heldere lak erover.

Clear lacquer over it.

Door met de vloer.

To continue with the floor.

Op zijn wielen...

On it's wheels...

Aan de koplampen gewerkt...

Worked on the head lights...

Glas plaatsen.

Adding glass.

Door naar de uitlaten.

On to the exhausts.

Wat kleine onderdelen plaatsen en kleine details aanbrengen.

Adding some small parts and details.

Voor dit duik ik weer even in de rommeldoos.

For this i will take a dive in the scrap box again.

Klaar!

Done!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/24 1968 Ferrari 350 P4 Tasman Cup #4 Chris Amon

Op het internet werd mijn aandacht getrokken naar deze versie van de Ferrari 350. Het blijkt een versie te zijn die door Chris Amon werd gereden tijdens de Tasman Cup in 1968. De naam is me een beetje onduidelijk, maar ik geloof de Ferrari 350 P4. In die race was men verplicht een reservewiel mee te brengen. Ferrari plakte deze dus gewoon aan de achterkant van een Ferrari 350 CanAm. Goede vriend Pierpaolo heeft me een reservewiel gedoneerd. De decals heb ik besteld via Ebay.

On the web i got attracted to this version of the Ferrari 350. It appears to be a version that was driven by Chris Amon during the Tasman Cup in 1968. The name is a bit unclear to me, but i believe it was called the Ferrari 350 P4. In that race it was a must to have a spare wheel with you. Ferrari just added it to the back of a Ferrari 350 CanAm. Good friend Pierpaolo donated me a spare wheel for the kit. The decals were bought from Ebay.

Eerst zoveel mogelijk open maken.

First of all opening as much as i can.

De onderkanten zijn ruw afgewerkt, deze moeten passend gemaakt worden met de zijkanten van de Fujimi kit.

The downsides of the body are very rough, they need to be adjusted to fit the sides of the Fujimi kit.

De breedte van de vloer testen met het body.

Testing the width of the floor with the body work.

De kuip passend maken, slecht kein slijpwerk nodig.

Making the tub fit, only small grinding needed.

De vloer erop is wat anders. Aan de voorkant veel te hoog. Daar moet ik iets op vinden.

Different is it with the floor. The front is much too high. I need to solve this.

Tijd voor wat kleurtjes. Ik gebruik nu eens Number5 verf.

Time for some colors. I will use Number5 paint this time.

Een beetje dom van me. Bij het spuiten zag ik dat ik de koplampen nog moet openen. De body van de kit heeft dit in het bodywerk geïntergreerd. In de rommeldoos vond ik nog een paar losse onderdelen. Ik weet niet of ik ze nodig ben, maar ze zijn er in ieder geval.

A bit stupid of me. When painting i noticed i still had to open the headlights. The body work of the kit has these integrated. In the scrap box i found a few inserts. I don't know if i need them, but they are there in case of.

Ook de eerste keer voor Number5 2K clear. Het spul blijft lang plakkerig. Daar hou ik niet zo van.

Also the first time for Number5 2K clear. This stuff is being sticky for a long time. I don't like that.

Tijd voor de decals. Daarna door met de wielen.

Time for the decals. Then next are the wheels.

Passen! Nog wat aanpassingen nodig.

Test fit! Some adjustments needed.

Nu de ramen knippen en wat kleine onderdelen plaatsen. Helaas zit er maar 1 spiegel bij de kit, terwijl voor deze uitvoering er 2 nodig zijn. Ik vond in de rommeldoos 2 andere, iets groter, maar ik doe het ermee.

Now cutting the windows and adding some smaller parts. Unfortunately the kit only has 1 mirror, but this livery needs 2 of them. I found 2 others in the scrap box, slightly larger, but i'll go for it.

De ramen behandel ik met Gauzy om wat krassen weg te werken.

I will treat the wind screen with some Gauzy to remove scratches.

Op de foto is zichtbaar dat de koplampglazen iets over het bodywerk lopen. In de rommeldoos vond ik een set vacuum gevormde glazen die ik wat ga aanpassen.

On the picture you can see the head light covers go a bit over the bodywork. In the scrap box i found a set vacuum formed covers that i will adjust a bit.

De Gauzy werkt perfect.

The Gauzy works great.

Het reservewiel in positie brengen.

Getting the spare wheel into position.

Door naar de spiegels en de vleugeltjes.

On to the mirrors and the wings.

Ik denk dat deze weer klaar is.

I consider this one as done.

1/24 1978 Ferrari 512BB Ecurie Francorchamps Le Mans #85 Teddy Pilette / Jean Beurlys / Raymond Touroul

Ik wil graag de 1978 Ferrari 512BB Eucurie Francorchamps #85 bouwen. de auto werd bestuurd door het trio Teddy Pilette, Jean Beurlys en Raymond Touroul. Voor zover ik weet is deze niet gemaakt als kit door een fabrikant. Ik moet daarom zelf een conversie doen. Ik gebruik de Studio27 Ferrari 512BB LM Thomson #88 (short nose) kit nr. ST27-FR2408 als donor/basis. Het zal een hele klus worden, want ik moet een aantal zaken zelf bouwen. Daarbij heb ik alleen foto's om dit te doen. Goede vriend Pierpaolo heeft me een paar achtervleugels gestuurd. Ik zal kijken of ik daar iets mee kan. Al met al een uitdaging. Ik moet het doen met foto's.

I would like to build a 1978 Ferrari 512BB Ecurie Francorchamps #85. The car was driven by the trio Teddy Pilette, Jean Beurlys and Raymond Touroul. As far as i know, no manufacturer made this kit. So i have to do a conversion myself. I will use a Studio27 Ferrari 512BB LM Thomson #88 (short nose) kit no. ST27-FR2408 as a donor/base. It will be quite a job, as i have to build some things myself. I only have pictures to do this. Good friend Pierpaolo sent me a couple of rear wings. I will see if i can use them. Al and all quite a challenge. I have to do with pictures.

De inhoud van de kit. De #85 decals heb ik via Ebay gekocht.

The content of the kit. The #85 decals were bought on Ebay.

Goede vriend Pierpaolo heeft me een paar resin vleugels gestuurd. Ik zal zien of ik er iets mee kan.

Good friend Pierpaolo send me some resin wings. I will see if they are of any use.

Eerst ga ik wat flash verwijderen.

First i will remove some flash.

Voor de zijkanten van de achtervleugel maak ik een template van papier. Daarna knip ik het uit Evergreen 0,4 mm plaat.

For the sides of the rear wing i am making a paper template. Then i cut this out from Evergreen 0,4 mm sheet.

Dan maak ik kleine sneetjes aan de bovenkant om de plaat naar binnen te buigen. Daarna fixeren met dunne superglue.

Then i make small cuts on the top to bend the sheet to the inside. Then fixate with thin superglue.

Wat gaatjes dichten die voor deze versie niet van belang zijn.

Filling some holes that are not in use on this version.

Ik denk nog steeds na wat ik met de voorvleugel aan moet. Intussen maak ik de covers voor de naca ducts. Ik maak deze van vierkante buis.

I am still thinking how to do the front wing. In the meantime i am making the covers for the naca ducts. I use square tube for this.

En ronde buis voor deze luchthappers.

And round tube for these air ducts.

Door naar de voorvleugel. Voor mij een lastig karwei met al die lastige vormen. Ik denk nog steeds, hoe nu verder, improviseren dus.

On to the front wing. To me a difficult job with all those tricky shapes. I am still thinking, how to do this, so improvising.

Besluiten hoe groot dat ding moet worden is een uitdaging. Poging 1.

To determine the size of that thing is quite a challenge. Attempt 1.

Ook al moet het natuurlijk afgewerkt, ik ben niet tevreden, dus poging 2.

Though it needs more work, i am not happy, so attempt 2.

Voor de intakes probeer ik een snee in de plaat te maken en dan wat op te bollen...

For the intakes i try to make a cut in the sheet and make it stand out a little...

Mislukt...

Failed...

Dan wat metaal en mijn bolponsenset. Ik maak een halve bol en knip deze doormidden...

Then some metal and my doming set. I am making half a ball and cut it...

Dit zou kunnen werken...

This might work...

Dit is natuurlijk allemaal een basisvorm, voordat de plamuur erop gaat.

Of course this is a base shape, before adding putty.

Plamuur aangebracht en dan na het drogen veel slijpwerk.

Putty added and after dry time a lot of grinding.

Van de onderkant van de voorspoiler slijp ik ongeveer 3 mm af.

The downside of the front spoiler gets cut about 3 mm.

Dan meer putty op de vleugel.

And more putty to the wing.

Ik kom bij het einde...

Nearing the end...

Intussen wat meer werk aan de lucht intakes. Later nog wat bijwerken.

In the meantime some more work to the scoops. Some more work to it later.

Alle tot nu toe gemaakte extras.

All extras that have been made so far.

Door naar de 'fairing' op de motorkap.

On to the fairing on the front hood.

Ook aan de voorkant zit een metaal stuk. Ik wilde het van metaal maken, maar dat lukt me niet. Dus werken met Evergreen strip.

There's also a metal piece at the front. I wanted to make it out of metal, but i can;t get it right. So working with Evergreen strip.

Weer terug naar de achtervleugel.

Back to the rear wing again.

Even een duik in de etched rommeldoos.

Taking a dive in the etched scrap box.

De luchtinlaten moeten aangepast. De afdekkingen moeten een beetje driehoekig worden. Bij de 512BB Ecurie Francorchamps versie komt de lucht van de inlaten aan de zijkant.

The intakes need adjusting. The covers should be a bit of a triangle shape. At the 512BB Ecurie Francorchamps version the air comes from the intakes at the sides.

Test.

Testing.

Alle extra gemaakte onderdelen zijn min of meer klaar, nu begint het in normale proces.

All extra made parts are more or less ready, now the normal process starts.

Verf dag... primer en Zero Paints ZP-1007 Giallo Fly Y191 (70's geel)

Paint day... Primer and Zero Paints ZP-1007 Giallo Fly Y191 (70's yellow).

De vleugel klaargemaakt.

Work to the wing.

Meer verf.

More paint.

Nu eerst de decals laten drogen, daarna weer lak erover.

Now let the decals dry, after that lacquer on it again.

Het is een auto uit de jaren 70, dus geen 2K lak.

It's a 70's car, so no 2K clear.

Terug naar het interieur. Ik heb nog wat schakelaars in mijn etched rommeldoos.

Back to the interior. I still have some switches in my etched scrap box.

Het zwart erop. Een kleine beschadiging aan het geel achterop. Dat moet te repareren zijn.

The black is on. A small damage to the yellow at the back. It should be repairable.

Alle etched delen voor de gordels liggen klaar.

All etched parts for the belts are there.

Gerepareerd.

Repaired.

Meer werk aan de voorkant. En daarna het zwart bij de ramen.

More work to the front. and then the black trim to the windows.

Dan door naar de vloer. De inserts voor de velgen passen maken, de assen uitlijnen en de banden erop.

Next is the floor. Adjusting the inserts for the rims, lining up the axles and adding the tires.

Na het knippen en plaatsen van de ramen staat de 512BB op zijn benen.

After cutting and adding the windows the 512BB is on it's feet.

Allerlei werkzaamheden aan het koetswerk.

All kinds of work to the body.

Nu moet ik die koplamp beschremers maken. Ik probeer het met die dunne archiefmappen. Ik weet niet of het werkt.

Now i need to create these headlight covers. I'll try those archive maps. I don't know if it works.

 

Ook heb ik dit even in de supermarkt gekocht, misschien zelfs meer geschikt.

I also bought this at the supermarket., maybe a better option.

Ik ben blij met het resultaat.

I am happy with the result.

De achtervleugel erop, de ruitenwisser plaatsen en ik beschouw hem als klaar.

Adding the rear wing and the wiper and i think it's done.

Op de kit valt niets aan te merken. Alles past perfect. Voor alle zelfgebouwde onderdelen ben ik natuurlijk zelf verantwoordelijk. Ik ben blij met het resultaat. I heb weer een model dat niet is geproduceerd door de grote bedrijven.

Nothing special about the kit. Everything fits perfect. All scratch built parts are my responsibility of course. I am happy with the result. i have a model that has not been made by the large companies.

1/24 1971 Ferrari 312P NART Sebring #21 Luigi Chinetti Jr. / George Eaton

Nog maar eens een kit van DDP Models. Er ligt nog 1 op de plank voor de verkoop, dus ik ga zelf ook maar 1 doen. Deze keer de 1971 Ferrari 312P NART. Ik maak de Sebring versie die bestuurd werd door Luigi Chinetti Jr. (USA) en George Eaton (CAN).

Another kit from DDP Models. I still have one on the shelves for sale, so i am going to do 1 myself too. This time the 1971 Ferrari 312P NART. I am making the Sebring version as driven by Luigi Chinetti Jr. (USA) and George Eaton (CAN).

De body moet weer even worden nagelopen op flash en onregelmatigheden. Uiteraard ook even goed schoonmaken met een heet water sopje en ontvetter. Ik zie niets speciaals wat een probleem kan opleveren.

The body needs to be inspected for flash and irregularities. Of course it needs to be cleaned with hot water soap and degreaser. I don't spot anything that can cause major problems.

Sommige gaatjes moeten iets dieper worden gemaakt.

Some holes need to be made a little deeper.

Je kunt kiezen uit 2 versies...

You can make a choice out of 2 versions...

Daytona

Daytona

of Sebring.

or Sebring.

Alles eerst even passen.

Doing some test fit.

Wat vuller.

Some putty.

Dan de grondverf erop.

Then the primer on it.

Klein werk aan de voorkant.

Small work to the front.

Wat aluminium en zwart gespoten.

Some aluminium and black painted.

Het rood.

The red.

Ook deze keer werken de decals niet mee. Ze reageren niet goed op de decals softener. Dus ik pak maar wat van mijn eigen voorraad voor de meters op het dashboard.

Also this time the decals don't work nice. They don't respond well to the use of decal softener. So i will use some of my stash for the gauges on the dashboard.

Wat werk aan de body, voordat de decals erop gaan.

Some work to the body, before adding the decals.

Het werk aan de gordels. Deze worden later definitief bevestigd.

Work to the belts. They will be placed later.

Tijd voor de decals. Daarna goed laten drogen. Ik gebruik even geen Micro Set / Sol omdat ze daar niet goed tegen kunnen.

Decal time. Then let them dry for a while. I will not use Micro Set / Sol because they don't like it.

Door naar de velgen.

On to the rims.

Wanneer ik na een half uurtje kijk, zie ik opeens dat de band is gescheurd. Ik probeer het nog met superglue, maar na nog eens 15 minuten wordt het nog slechter. DDP Models stuurt me een nieuwe band.

When i look half an hour later, i notice the tire is tearing. I tried to superglue it, but after another 15 minutes it even gets worse. DDP Models will send me a new tire.

Een paar mist coats en daarna 2 wet coats over de decals.

A couple of mist coats and then 2 wet coats over the decals.

De achterlichten worden later geplaatst.

The rear lights will be added later.

DDP Models heeft niet de Goodyear decals bijgesloten. Ik heb ooit deze gekocht, maar of ze echt 1/24 zijn? In ieder geval vallen ze bijna uitelkaar. Ik maak er het beste van.

DDP Models did not include the Goodyear decals. I once bought these, but scale 1/24? They fall apart easily. I am going to make the best of it.

De plaatsing van de voorlichten is voor de kit niet helemaal juist. Ze moeten wat boven de kap uitsteken. Ik ga zien of ik dat voorelkaar krijg. Anders is het wat het is.

The mounting of the headlights is not quite correct according to the kit. They need to stick out a bit. I will see if i can manage. Otherwise it is what it is.

Een template maken voor het boren van de gaatjes.

Creating a template to drill the holes.

Na goed passen, zijn de willen geplaatst.

After a good test fit, the wheels have been added.

De binnenkant krijgt wat kleur. Daarna de body plaatsen aan de vloer.

The inside gets some color. After that the body is attached to the floor.

Dan wat kleine onderdelen plaatsen.

Then adding some small parts.

Klaar voor de vitrine.

Ready for the cabinet.

Niets speciaals te melden over de kit. Klein probleem met 1 van de banden, maar DDP stuurt me een nieuwe. Jammer dat de Goodyear decals er niet bij zitten. Nog een advies, gebruik geen decalsoftener bij de decals. Ze kunnen er niet goed tegen.

Nothing special to report about this kit. A small problem with 1 of the tires, but DDP will send me a new one. It's a pity the Goodyear decals are not included. One advice, do not use decal softener on the decals. They don't like it.

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).