1/24 1974 Ferrari Dino 308 GT4 NART Le Mans #18 Giancarlo Gagliardi / Jean-Louis Lafosse

Een model dat vergeten is door alle grote fabrikanten. Alleen SMP24 heeft er 1 gemaakt, een straat versie. Daar betaal je de hoofdprijs voor. Gelukkig heeft DDP Models er nu ook een gemaakt. De Ferrari 308 GT4 Dino NART van de Le Mans race uit 1974. Voor mij een prachtig model. En ik ben niet de enige. De verkoop is zeer snel gegaan. Mogelijk staat er nog 1 in mijn shop.

A model that has been forgotten by all big manyfacturers. Only SMP24 made one, a road version. You'll have to pay big money for that one. Luckily DDP Models made one now. The Ferrari 308 GT4 Dino NART from the Le Mans race in 1974. To me a beautiful model. And i am not the only one. Sales went real fast. Maybe i still have one in my shop.

De inhoud van de kit. Helaas 2 dezelfde zijpanelen i.p.v. links en rechts en een oranje lampje tekort. DDP Models stuurt bijtijds vervanging. Maar het lijkt een beetje 'the story of my life... missende delen / verkeerde delen / beschadigde delen'. Ik haat het.

Kit's content. Unfortunately 2 the same door panels instead of a left and right and an orange light short. DDP Models will ship replacements in time. But it appears to be the story of my life... missing parts / wrong parts / damaged parts'. I hate it.

Helaas beschadiging aan de achtervleugels tijdens transport. Niet goed ingepakt? DDP wil het niet vervangen. Het lijkt te repareren. Ik hoop dat het me geen parten speelt bij de bouw.

Unfortunately damage to the rear wings during transport. Not packed well enough? DDP doesn't want to send a new one. It looks like it can be repaired. I hope it will not backfire during the build.

Ook wat flash van de binnenkant verwijderen.

Removing some flash from the inside.

De vloer even passen.

Test fit of the floor.

De paneellijnen maak ik wat dieper.

I am deepening the panel lines.

Schoonmaken met afwasmiddel.

Cleaning with dish washing soap.

Zoals ik al had voorspeld. Dit gaat vaker gebeuren.

Like i predicted. This will happen more often.

Ik heb gelezen dat de UV-lijm sterker is dan CA-lijm. Dus dat maar eens proberen.

I've read that UV-glue is more strong than CA-glue. So i am going to try it.

Alles grondig schoonmaken voor het spuiten.

Cleaning everything very well before airbrushing.

DDP heeft per ongeluk 2 linker deurpanelen geleverd. Helaas kan DDP door onstandigheden niet op korte termijn de juiste nasturen. Ik wordt daar niet blij van. Ik wil niet weer een bouw stopzetten. Ik ga proberen een paneel te verbouwen van links naar rechts. 

DDP has delivered 2 left door panels by accident. Unfortunately DDP is due to circumstances unable to deliver me a correct panel on short term. I hate that. I don't want to suspend a 2nd build. I will try to correct the left door panel to a right one.

Ook de binnekant moet wat gecorrigeerd worden.

Also the inside needs some correction.

Eerst de primer.

First primer.

Dan het blauw voor het interieur.

Next is the blue for the interior.

Het interieur.

The interior.

Volgende deel...  wit

Next stage...  white

En aluminium.

And aluminium.

Alvast lak over het wit. Ik hoop dat dat een beetje beschemt tegen de maskeer tape. Eerst goed laten drogen.

Some lacquer over the white. I hope it will protect against the masking tape. Now let it dry for a while.

Maskeren voor het rood.

Masking for the red.

Lichte overspray probeer ik te verwijderen. Zonodig later wat bijwerken met wit.

I am trying to remove light overspray. If needed i will add some white later.

Weer lak.

More clear.

Terug naar de vloer.

Back to the floor.

Tijd voor de decals. Dat zal wat langzaam gaan. Ik heb weinig tijd dit wekend.

Time for the decals. It will be slow. I have little time this weekend.

Tot nu toe heb ik nog geen decal softener hoeven te gebruiken. Uit ervaring weet ik dat deze decals daar niet zoveel van houden. Voor de achterdeksel kan ik er niet omheen. Weer een rare reactie op de softener. Later maar even wat bijwerken.

Until now i didn't use any decal softener. From experience i know these decals do not like it. For the decals on the rear cover i can't go around this. Again a strange reaction to the softener. I will need to do some touch up later.

Edit: Ik had even moeten wachten met die Goodyear-decals. Er moet daar nog etched geplaatst worden. Nu later wat improviseren.

Edit: I should have waited with the Goodyear-decals. There needs to be added some etched. Improvising later now.

Weer lak erover heen.

More lacquer over it.

Wat onderdelen bewerken voor de achterlichten.

Preparing some parts for the rear lights.

De velgen maak ik klaar. De lak op de body moet nog wat drogen, voordat ik ga testen of de assen en velgen passen.

Making the rims ready. The clear on the body needs to dry some more, before i will test the fit of the rims and axles.

De velgen passen voor de hoogte van de gaten voor de assen. Lijkt mij prima zo.

Test fitting the rims for the height of the holes for the axles. Looks ok to me.

De onderkant krijgt de zwarte band.

Painting the black trim on the body.

De 'roosters' lijken mij wat grijzig met metaaltinten.

The mesh appear to me a greyish with metal notes.

Donkere achtergrond.

Dark background.

Dashboard erin.

Dashboard added.

De Le Mans versie van de Ferrari 308 GT4 heeft forse luchtinlaten bij de achterramen. DDP Models heeft daarvoor etched bijgesloten. Dat lijkt lastig om te vormen. Dit is de nr. 17 auto. Die heeft nog grotere inlaten dan de nr. 18 auto. Ik heb besloten de scoops na het spuiten van de body te plaatsen, dit om problemen met masking tape te voorkomen. Misschien achteraf gezien niet de beste oplossing.

The Le Mans version of the Ferrari 308 GT4 has large intakes at the rear windows. DDP Models enclosed etched for this. It looks like it might be difficult to shape. This is the nr. 17 car. That one has bigger intakes than the nr. 18 car. I have decided to add the scoops after painting the body, this to prevent problems with masking tape. Maybe not the best solution looking at it afterwards.

Ik heb een papier template gemaakt om een en ander te bestuderen. Het lijkt me dat de konische roller uitkomst kan bieden.

I made a paper template to study this. It looks like the conic roller might solve the issue.

Na nog wat buigen en passen is het tijd voor de verf.

After some more bending and test fit it's time for the paint.

De assen worden op maat gemaakt.

The axles are being cut to size.

De onderkant wordt dicht gemaakt.

Closing up the down side.

Nu een heleboel kleine onderdelen plaatsen.

Now adding a lot of small parts.

Tijd voor het glas.

Time for the glass.

De vleugel steunen.

The wing supports.

Ik denk dat deze weer klaar is.

I think this one has been done.

Alles bij alles voor mij een prachtige kit. De luchtinlaten bij de ramen zijn een dingetje. Misschien heb ik de verkeerde weg gekozen, maar ik ben er tevreden mee.

All and all to me a great kit. The scoops near the windows are a challenge. Maybe i chose a wrong path, but i am happy with it.

 

Related Articles

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).