1/24 1988 Jaguar XJR-9 #2 Le Mans Jan Lammers / Andy Wallace / Johnnie Dumfries

Al een tijdje was ik op zoek naar de MFH kit (MFH K-631) van deze auto. Bij toeval zag ik een veiling en heb ik deze kunnen kopen voor een redelijke prijs. Nu dus de 1988 Jaguar XJR-9 Le Mans #2 versie gereden door Jan Lammers, Andy Wallace an Johnnie Dumfries. Deze auto heeft Le Mans gewonnen in 1988. De kit is al begonnen door de vorige eigenaar. Nu maar hopen dat alles tot nu toe goed en compleet is.

For a while i've been looking for the MFH kit (MFH K-631) of this car. I came across an auction and could buy this for a reasonable price. So now the 1988 Jaguar XJR-9 Le mans #2 car as driven by Jan Lammers, Andy Wallace and Johnnie Dumfries. This car won Le Mans in 1988.The kit has been started by the previous owner. So now let's hope everything is o.k. and complete.

Mijn voorganger heeft grijze primer gebruikt. De auto moet voor een deel wit worden. Het lijkt me niet de juiste keuze.

The previous owner used grey primer. The car partially needs to be white. It doesn't look like a good choice to me.

Wat extra onderdelen / decals en mijn leidraad.

Some extra parts / decals and my information book.

Alles is alleen in elkaar gezet om te passen, dat valt dus mee.

Everything was put together for a test fit only, lucky me.

Dit snap ik niet helemaal. Door die aanpassing sluit de vloer niet aan. 

I don't get this. By doing that adjustment the floor doesn't fit well. 

Dat wit plastic deel moet verdwijnen. Het blokkeert de plaatsing van de cabine.

The white plastic part needs to go. It blocks the mounting of the cabin.

Ik denk dat het mooi zou zijn wanneer een deur beweegt. Deze probeer ik daarom te verwijderen. Wel apart, wanneer ik Google op kit K-631, zie ik in de onderdelenlijst dat de deuren los zijn. Heb ik nu een oudere of een nieuwere versie van de kit? De onderdelen lijst wijkt dus af, lastig te zien of alles compleet is.

I think it could be nice if the door can move. So i am trying to remove it. Strange, when i Google for kit K-631, i spot on the parts list the doors are separate. Now do i have an older of a newer version of the kit? So the parts list is different, it makes it hard to see if everything is complete.

Deze hengsels zouden mogelijk werken? Maar ik merk dat dat niet gaat lukken.

Maybe these hinges could work? But i notice that will not work.

Dus ik moet iets anders verzinnen. Ik gebruik dun metaaldraad en buis. De rode en groene zijden komen in buis. Daarmee kan de deur nog alle kanten op bewegen volgens mij. Dan iets bedenken om bij blauw een scharnierpunt te maken.

So i have to improvise. I will use metal wire and tube. The red and green ends will be put within tube. I think the door will be fully movable then. Then i need to think of making a hinge effect at the blue.

Dit bevestigingspunt moet nauwkeurig worden geplaatst.

This hinge needs to be determined accurately.

I ga dit eerst met witte lijm plaatsen om te kunnen testen. Daarna pas definitief plaatsen.

I will attach this with white glue to be able to test. Afterwards it will be added for good.

Het werkt! En het dashboard past nog.

It's working! And the dashboard still fits.

Nu nog een scharnier aan de bovenkant van de deur. Deze maar proberen.

Now a hinge to the top of the door. I'll try this one.

Er zijn 2 soorten scharnieren. Hiermee kunnen 3 verschillende combinaties worden gemaakt.

There are 2 types of hinges. It can be combined to 3 types of hinges.

Ruimte maken in de dikke rand (plat maken).

Making space (making it flat).

Ook dit werkt weer niet, alles geprobeerd, nu dus maar weer zelf wat maken.

Again these don't work, tried everything, so now making something myself again.

Het eerste zwart...

The first black...

Ik begin met de carbon decals. Ze zijn eigenlijk voor de Tamiya XJR-9, maar ik ga zien hoever ik kom.

I am starting with the carbon decals. They are actualy for the Tamiya XJR-9, but i will see how i can manage.

Beslissingen, stop ik er een rijder in...?

Decisions, will i put a driver in...?

Dit gaat hem worden, allerlei aanpassingen nodig: verlagen stoel, kopsteun aanpassen, armen in andere positie, drukfout in helm aanpassen.

This is the one, several adjustments needed: lowering the seat, change the headrest, changing position of the arms, solving print error on the helmet.

Primer op het cabine deel.

Primer to the cabin part.

Het eerste wit erop...

The first white is on...

Dan 2K lak...

Then 2K lacquer...

Het volgende is de motor...

Next is the engine...

Weer een missende as. Altijd bij MFH.

Missing axle. Always with MFH.

Het eerste paars.

The first purple.

Laten drogen, eerst weer verder met de motor.

Let it set, for now to continue with the engine.

 

1/24 1971 Porsche 917K Brands Hatch #9 Gijs van Lennep / Gerard Larousse

Dit gaat een serie van 3 Porsches 917K worden, zoals gereden door Gijs van Lennep. Nu eerst de 1e versie. Dankzij Michael kan ik deze maken voor een mooie prijs. Hij heeft de scoops voor me geprint. Ik had geen zin om 300 Euro of meer uit te geven voor een MFH kit. Het wordt dus de 1971 Porsche 917K Brands Hatch 1000 KM versie van Gijs. Als kit gebruik ik de 917K van Fujimi (kit nr. 123882) waar ik ook de nodige decals bij heb gekocht. Ik ga ze niet allemaal achter elkaar bouwen om wat variatie te hebben.

This is going to be a series of 3 Porsches 917K, as driven by Gijs van Lennep. Now the first version. Thanks to Michael i can make this for a reasonable price. He printed the scoops for me. I didn't want to spend 300 Euro or more on a MFH kit. So it's the 1971 Porsche 917K Brands Hatch 1000 KM version as driven by Gijs. The kit is from Fujimi (kit no. 123882) that i bought with some extra decals. To have some variation i will not build them all 3 behind each other.

Deze opening aan beide kanten van de wagen moet opgevuld.

This opening needs to be filled on both sides of the car.

Ook deze cirkels verwijder ik, Daarbij kwamen 2 'sink holes' tevoorschijn, te zien op de binnenkant. Ook direct weggewerkt.

These circles will be removed too. While doing this 2 'sink holes' came forward, at these spots on the inside. Removed them too.

Meer vullen...

More to fill up...

De achterkant plaatsen.

Adding the back side.

Openingen maken...

Making some openings...

Na de Tamiya primer gaat de verf erop. Weer verf van Number5 (N5-C141) 917K 1971 Silver. Het resultaat valt me wat tegen. Opeens komen de gietdraaiingen tevoorschijn.

After Tamiya primer it's time for paint. Again paint from Number5 (N5-C141) 917K 1971 Silver. I am not too happy with the result. It brings up swirls in the plastic.

Het lijkt of de verf het plastic ook aantast. Dat had ik ook met de verf van Zero Paints. Te heet.

It looks like the paints eats the plastic. I had that with Zero Paints too. Too hot.

De eerste stappen aan de vloer.

The first steps to the floor.

Beslissingen maken m.b.t. de decals. Beide sets hebben hun eigen voordelen. Ik kan ze niet door elkaar gebruiken in verband met kleurverschillen. Ik ga voor de rechtse.

Decisions to be made on the decals. Both sets have their own advantages. I can not mix them because of color differences. I will go for the set on the right.

De decal aan de voorkant is niet correct voor deze versie, dus moet ik spuiten.

The decal for the front is not correct for my version, so i have to paint.

Nu door naar de voorste remmen.

Now on to the front brakes.

Intussen ga ik door met de decals. Die op het achterspatbord moet een combinatie van deze 2 worden. de onderste is juist v.w.b. tekst, maar het rood links en recht naast het martini label moet eraf. de decal voor de deuren (nr 34) hoort v.w.b. het onderste deel kleiner te zijn. Het stukje wit eraf knippen en ingekort plaatsen. Improviseren dus. 

In the meantime i will start with the decals. Those on the rear fender should be a combination of these 2. The lower one is correct regarding the text, but the red left and right to the Martini label should be removed. The decal for the doors (no 34) should have a smaller lower part. I will cut the white and put it back after cutting it smaller. So improvising.

Het Martini donkerblauw van Number5 matcht niet met het blauw van de decals. 

The Martini dark blue from Numer5 doesn't match the blue of the decals.

Het rood moet verdwijnen.

I need to remove the red.

Ik denk dat dit ook netjes is opgelost.

I think i solved this too.

Het dashbord...

The dash board...

Dan de motor en de achterwielophanging combineren...

Next is combining the engine and the rear wheel suspension...

Van de 3D geprinte delen ga ik maar een deel voor deze auto gebruiken. De rest gebruik ik voor 1 van de andere versies. Dit omdat je de delen bij de auto met de luchthappers minder ziet.

I will only use parts of the 3D printed parts on this car. The rest will be used for 1 of the other versions. This because you will hardly see them on this version because of the scoops.

Michael adviseerde me om mat lak te mengen met beige en helder oranje. 

Michael advised me to mix matt clear coat with beige and orange.

Meer werk aan het chassis.

More work to the chassis.

Dan de wielen...

Then the wheels...

De ramen in de deuren moeten wat gevijld om te passen.

The door windows need some sanding to fit.

Verven met een tandenstoker.

Tooth pick painting.

Een rare vorm van de koplampen. Ik kan, na veel passen, alleen maar tot de conclusie komen dat je de hoekjes eraf moet halen.

A weird shape of head lights. I can, after a lot of test fit, only conclude you will have to cut off the edges.

@%$&*!!!

Zo goed als ik kan gerepareerd. 

Repaired as good as i can.

Na wat kleine onderdelen is deze klaar.

After some small parts this one is ready.

Even een indruk van de hoogte van de wagen.

A small impression of the height of the car.

Tevreden? Niet helemaal. Buiten dat het op laatst fout gign met de decal, moet ik zeggen dat de achterkant niet lekker past. Typisch Fujimi. Maar in het echt ziet het er allemaal beter uit als op de foto.

Satisfied? Not completely. Besides the problem with the decal at the end, i have to say the rear doesn't fit nicely. Typical Fujimi problem. But in real this looks better than on the photo.

1/24 1973 Porsche 911 RSR Targa Florio #8 Gijs van Lennep

Dit is een van de eerste modellen van DDP Models. Lange tijd leverbaar geweest, maar inmiddels is de productie gestopt. Gelukkig heb ik nog net 1 kunnen kopen. Dit wordt 1 van een aantal Martini Porsches van Gijs van Lennep die ik ga bouwen. De eerste is dus deze Porsche 911 RSR uit 1973. Met deze heeft Gijs de Targa Florio gewonnen.

This is one of the first models from DDP Models. It was available for a long time, but now production has stopped. Luckily i was able to buy one. This will be one of the multiple Martini Porsches, driven by Gijs van Lennep, i will build. So this is the Porsche 911 RSR from 1973. Gijs won the Targa Florio with it.

De body van Tamiya ben ik niet nodig.

I will not use this Tamiya body.

Per ongeluk 2 sets decals gekocht. Ik gebruik die van BvH, want die kloppen. Let op de Martini Porsche in plaats van Martini op de achtervleugel.

By accident i bought 2 sets of decals. I will use those of BvH as those are accurate. Mind the Martini Porsche instead of Martini to the rear wing.

Eerst de onderkant en de wielkasten opschonen van flash.

First of all clean the downside and the wheel arches from flash.

Dan de vloer passend maken.

Making the floor fit.

De ramen uitsnijden. Geduldig werkje.

Cutting the windows. Being patient.

Passen! Past perfect

Test fit! Perfect fit.

De ventilatie maken.

Creating the vents.

Alles is geopend.

Everything is open.

Ik wil nu een rolkooi maken. Binnenin heb ik de rand van het interieur afgetekend. Ik gebruik daarvoor Evergreen buis.

I want to make a roll cage in it. On the inside i have drawn a line of the interior. I will use Evergreen tube for it.

De achterbank moet aangepast / verdwijnen.

The rear seat needs to be altered / removed.

De paneellijnen wat dieper maken.

Scribing the panel lines a bit deeper.

De eerste delen samenvoegen.

Combining the first parts.

Dan de decals.

Next are the decals.

Lak erover.

Clear coated.

En terwijl dit droogt weer verder met de wielen.

And while this dries to continue with the wheels.

Voor de raamomlijsting en koplamplijsten gebruik ik de Molotov Chrome Pen.

For the window trimming and the headlights i am using the Molotov Chrome Pen.

Ramen en rollbar geplaatst.

Windows and roll bar added.

Er zijn nieuwe voorlichten bijgevoegd bij de kit van DDP Models. Voor de achterlichten gebruik ik wat bij de kit van Tamiya zit.

There are new front lights in the kit of DDP Models. For the rear lights i'll be using the Tamiya ones.

Ik plaats nog wat snelsluiters.

I am adding some fasteners.

De zwarte delen van de achtervleugel moeten wat steuntjes krijgen. Zelf improviseren.

The black parts of the rear wing need some supports. Improvising.

DDP Models heeft een rooster naar mij verzonden. Na het plaatsen is deze klaar volgens mij.

DDP Models sent me a vent. After adding it, this one is done i believe.

 

1/24 1966 Porsche 906 Carrera Nürburgring #60 Gijs van Lennep / David van Lennep

Een prachtige bouwdoos van DDP Models. Uiteraard zorg ik dat deze in mijn verzameling past door er een Nederlandse race uitvoering van te maken. Ik maak het model zoals deze in 1966 op de Nürburgring (Nordschleife) werd gereden door de broers David van Lennep en Gijs van Lennep.

A beautiful kit from DDP Models. Of course i'll be sure it fits my collection by making it a Dutch driven race car. I am going to make it the 1966 car as driven at the Nürburgring (Nordschleife) by the brothers David van Lennep and Gijs van Lennep.

De echte wagen...

The real thing...

Er moet wat overtollig resin worden verwijderd.

Some resin flash needs to be removed.

De dak vent moet verwijderd voor deze versie.

The roof vent needs to be removed for this version.

De body en de vloer sluiten niet helemaal goed. Er moet wat geslepen worden aan de vloer.

The body and the floor don't close up well. The floor needs some grinding.

Alles is geopend en voorzver nodig weggeschuurd en opgevuld met putty.

Everything has been opened up and filled with putty when needed.

De vloer moet iets meer passend gemaakt worden en de ramen moeten worden uitgesneden.

The floor needs to be fitted some more and the windows need to be cut out.

Aan deze delen is gewerkt om de vloer passend te maken.

These parts have been worked on to make the floor fit.

Verder met wat werk aan de body.

More work to the body.

Het schoonmaakmiddel (Motip M600) is eindelijk binnen. Ik wil niet meer de ellende als met de Jordan EJ15, dus op advies dit maar eens proberen.

The cleaning fluid (Motip M600) has finally arrived. I don't want the same disaster as with the Jordan EJ15, so on advice i'll try this.

De eerste primer zit erop. Nu checken op onregelmatigheden.

First primer is on, now check for inconsistencies.

Juist op dit moment duikt op Facebook een fotoreportage op van een Porsche 906. Daar maak ik dankbaar gebruik van. Ik zie nu dat de trompetten niet boven de body uitsteken. En de uitlaten moeten meer in de vloer verwerkt worden. Daarnaast nog wat beschadigingen / gietfouten wegwerken.

Just at this moment an outstanding photo book comes up on Facebook. Ik am going to use this. I see now the trumpets do no stick out of the bodywork. Also the exhausts need to be more covered into the floor. Next to this working on some small damages / failures.

De eerste dunne lagen zwart en medium aluminium.

The first mist coats of black and medium aluminium.

Oranje tijd. Voor mij de 1e keer dat in Number 5 verf gebruik. Ik ben er tevreden over. En rood voor de stoelen. 

Orange time. To me the 1st time to use Number 5 paint. I am happy with it. And red for the seats.

Tijd voor de lak en de decals. De decals reageren niet lekker op de decal softener. Hopen dat dat bijtrekt bij het drogen.

Time for the lacquer and the decals. The decals don't respond nice to the decal softener. I hope this will be ok after drying.

Het is prima gegaan met de lak over de decals. Daar ben ik erg blij mee.

All went well with the clear over the decals. I am very happy with it.

De vloer wordt klaargemaakt.

Preparing the floor.

De velgen worden behandeld met een glasvezel borstel.

The rims are being handled with a glass fiber brush.

Dan wat delen verven met aluminium / zilver. De gaten in de remschijven zijn op maat geboord voor de assen.

Then painting some parts with aluminium / silver. The holes have been drilled in the break discs for the axles.

De wielen erop en even passen.

Wheels are on and a test fit.

De andere kant geeft wat problemen. De voorband heeft geen ruimte genoeg. Ik ga een deel van de band wegslijpen.

The other side gives some trouble. The front tire has not enough space. I am going to grind off a bit of the tire.

Ook de achterbanden blijken niet helemaal goed onder de body te passen. Dus er wordt wat van de bovenkant afgeslepen opdat alles goed past.

Also the rear tires seem not to fit perfect under the bodywork. So a little has been sanded off from the top side so everything fits.

De koplampbehuizing en de raamrubbers worden zwart gemaakt.

The head light housing and the window trimming are painted black.

De lampen gaan erin. Niet alle benodigde lampen zitten bij de kit (ik maak een conversie), dus ik moet wat improviseren.

The lights are being added. Not all lights are included in the kit (i am making a conversion), so i have to improvise.

Paneellijnen ingekleurd.

Panel lines were painted.

Door naar het glas. Niet gemakkelijk, want de kniplijnen zijn nauwelijks te zien.

On to the glass. Not easy, as the cutting lines are hardly visible. 

De koplampen zijn nog erger. Ik hoop dat het goed komt.

The head lights are even worse. I hope they will come put o.k.

En weer een 'huwelijk'.

And another 'marriage'.

Achterlichten en spiegels geplaatst. DDP Models was zo goed mij een extra spiegel te sturen.

Rear lights and mirrors mounted. DDP Models was so kind to send me an extra mirror.

Hier kun je zien dat de body, in het echt, niet mooi aansluit op de vloer.

Her you can see the body, in real life, doesn't fit perfect to the floor.

Nog wat popnagels maken met de nutter tool.

Making some nutters with the tool.

Weer 1 klaar denk ik.

Another one done i guess.

Het is niet een zeer uitgebreide kit, maar deze is zeker niet gemakkelijk. Allerlei kleine of grotere problemen. Niets wat niet kan worden opgelost, maar niet voor beginners.

It's not a very extensive kit, but it's certainly not easy. All kinds of problems, either small or bigger. Nothing that can't be solved, but certainly not for beginners.

 

1950-2050 Dutch Racing Cars

1966 Porsche 906 Nürburgring #60 Gijs van Lennep / David van Lennep conversion (DDP Models) To WIP

1969 Porsche 908/2 Paris #16 Gijs van Lennep / Toine Hezemans (DDP Models)

1970 Porsche 908/2 Sebring Gijs van Lennep #47 (DDP Models)

1971 Porsche 917K #4 Monza 1000KM Gijs van Lennep / Helmut Marko (Fujimi 126142)

1971 Porsche 917K #9 Brands Hatch 1000 km Gijs van Lennep / Larousse (Fujimi 123882) To WIP

1971 Porsche 917K Sebring #4 Gijs van Lennep (Fujimi 123592)

1/24 1973 Porsche 911 RSR Targa Florio Gijs van Lennep (DDP Models) + Porsche 911 Turbo '88 donor (Tamiya 24279) To WIP

1/24 1974 Porsche 911 RSR Le Mans Gijs van Lennep #22 (Fujimi)

1/24 1974 Porsche 911 RSR Targa Florio Gijs van Lennep #9 (Fujimi)

1/24 1987 Jaguar XJR-8 #4 Le Mans Jan Lammers (Hasegawa)

1/24 1987 Jaguar XJR-8 #5 Sprint Silverstone Jan Lammers (Hasegawa)

1/24 1988 Jaguar XJR-9 #2 Le Mans Jan Lammers (MFH K-631) To WIP

1/24 1990 Jaguar XJR-12 #2 Le Mans Jan Lammers (Studio27 ST27-FK2468)

1/24 2007 Chevrolet Corvette C6R Mike Hezemans #3 Laguna Seca (Studio27 ST-2403)

1/24 2016 BMW M6 GT3 Spa #98 Nicky Catsburg (Nunu Beemax PN24001) + etched

1/24 2018 BMW M8 WEC Le Mans #81 Nicky Catsburg (Nunu Beemax PN24010) + SK Decals + etched

1/24 2019 Ford GT Le Mans Keating Motorsports Wynn's Jeroen Bleekemolen (MFH K-633) + SK Decals

1/24 2020 Porsche 911 GTE Mentos WEC #56 Le Mans Larry ten Voorde (Platz Nunu donor) + SK Decals

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).