1/24 2022 Ferrari 488 GT3 Evo DTM #74 AF Corse Red Bull Alpha Tauri Felipe Fraga

Ik vind het weer tijd voor een nieuwer type. Daarom deze Ferrari 488 GT3 EVO #74 zoals gereden door Felipe Fraga in de DTM klasse van 2022. De auto is van het team AF Corse Red Bull Alpha Tauri. Het is een kit van CGM. Voor mij tot nu toe een onbekend merk. We gaan het zien. Dit was een dure kit, vergelijkbaar met MFH, maar de kwaliteit valt me wat tegen. En voor dat geld geen etched, geen banden en een erg summier interieur. Dat wordt veel in de rommeldoos zoeken.

To me time for a newer type of car. Therefor this Ferrari 488 GT3 EVO #74 as driven by Felipe Frage during the DTM class of 2022. The car is from Team AF Corse Red Bull Alpha Tauri. It's a kit from CGM. To me an unknown brand until now. Let's see. This was an expensive kit, likewise MFH, but the quality is not what i expected. And for that kind of money no etched, no tires and a very simple interior. That needs a lot of searching in the scrap box.

Er zijn duidelijk plekken die putty nodig zijn.

There are clearly spots that need putty.

De plekken van de assen behoeven werk.

The spots for the axles need work.

De buitenkant nalopen en slijpen.

Checking the outside and cut some.

Nu zien waar/hoe alles geplaatst moet worden.

Now let's see where/how everything fits together.

Lijnen zetten van de vloer voor het zelf maken van een kooi constructie. De kooi maak ik van Evergreen buis.

Drawing markings of the floor to build the roll cage. I will make the cage from Evergreen tube.

Wanneer ik het plaats, vind ik de pijp wat te dik (3.2 mm). Daarom heb ik nieuwe besteld (2.4 mm).

When i put it in, in my opinion the tube is too thick (3.2 mm). Therefor i ordered new tube (2.4 mm).

De nieuwe buis is aangekomen, dus opnieuw proberen.

The new tube arrived, so start again.

1/24 1970 Ferrari 512P Can-Am #76 Riverside Jim Adams

De volgende in de rij is de 1970 Ferrari 512P #76 CanAm versie, zoals gereden op het circuit Riverside door Jim Adams. De bouw betreft de Fein Design Modell kit. Omdat dit een slot car kit is gebruik ik onderdelen van een Ferrari 612 CanAm kit van Völkl Model Cars. Eerst de inhoud van de FDM kit.

Next in line is the 1970 Ferrari 512P #76 CanAm version, as driven at the Riverside by Jim Adams. The build is a Fein Design Modell kit. As this is a slot car kit i will use parts from a Ferrari 612 kit from Völkl Model Cars. First of all the content of the FDM kit.

Dan de Völkl kit.

Then the Völkl kit.

De bodemplaat lijkt aardig te passen. De assen lijken op de juiste plaats te zitten.

The floor looks to fit quite nice. The axles appear to be at the correct position.

De hoogte niet helemaal.

The height not quite.

Oplossing: óf in de body zagen, óf de motor wat afvlakken.

Solution: either cut the body, or grind the engine a bit.

Sluit mooi aan.

Connects great.

Wat overbodig resin afslijpen.

Cutting some excess resin.

Rooster plaatsen.

Adding louvres.

Verf tijd en dan decals.

Painting time and then decals.

De stoelen van de FDM-kit zijn passend geknipt.

The seats of the FDM-kit are cut to fit.

De koeling plaatsen.

Adding the cooler.

Kiezen tussen de wielen. En de hoogte aanpassen.

To choose the wheels. And adjusting the height.

Dan de gordels.

Next are the belts.

Dan kan de body geplaatst.

Then the body can be mounted.

Wat etched, spiegel en rolbeugel bevestigd.

Added some etched, the mirror and the head roll.

De kunst van het glas knippen.

The art of cutting the glass.

Na de laatste werkzaamheden, beschouw ik deze als gedaan.

After the last activities, i consider this one as done.

1/24 1969 Ferrari 250 LM Tour de France #192 Jean-Pierre Rouget / Yves Depret

Al een tijdje heb ik deze in de planning. Het moet er maar van komen. Deze Ferrari 250LM reed in de Tour de France van 1969, bestuurd door Jean-Pierre Rouget en Yves Depret. Voor mij weer een aantrekkelijk buitenbeentje met dat reservewiel achterop. Het is een Long Nose versie dus het conversie setje komt goed van pas, net als de extra gevonden decals. Eerst de inhoud van de conversie kit.

I wanted to do this one for a while now. So let's do it. This Ferrari 250LM participated the Tour de France in 1969, driven by Jean-Pierre Rouget and Yves Depret. To me an attractive extraordinary car with that wheel at the back. It's a long Nose version so that conversion set will find it's purpose, as well as the extra decals. First the content of the conversion kit.

De conversie decals en de mistlampen.

The conversion decals and the spot lights.

De donor doos.

The donor kit.

Ik heb het glas vacuum getrokken. Het origineel was beschadigd bij het vacuum trekken voor een vriend bouwer.

I made a vacuum copy of the glass. The original got damaged when making a vacuum copy for a fellow builder.

Het verschil tussen de neuzen.

The difference between the noses.

Dit is de bedoeling.

This is how it should be.

Het zwarte deel moet weggeslepen.

The black part should be removed.

Het verschil tussen de short nose (voor) en long nose (achter).

The difference between a short nose (front) and a long nose (back).

Tijd voor het rood.

Time for the red.

Decal tijd.

Decal time.

Altijd een punt van discussie. Auto's hadden in die jaren minder glans. Dus 2K lak is geen optie. Eigenlijk was de reclame in die tijd gewoon op de body geplakt, zonder lak erover. Omdat ik de verf en decals goed wil beschermen, heb ik besloten toch gewone lak te spuiten.

Always a point of discussion. Cars did have less shine in those years. So 2K clear is not an option. As a matter of fact the advertising got just sticked to the body, without coating them. Because i want to protect the paint and the decals i decided to spray ordinary clear coat.

Verder met het interieur.

To continue with the interior.

Dan, the vloer.

Then, the floor.

De velgen werk ik bij met Tamiya Panel liner. Tussen de spaken wordt het dan wat zwart.

I am working on the rims with Tamiya Panel liner. It will get black between the spokes.

Groen gedaan, rood moet nog.

Green done, red to do.

Voor de reserveband achterop maak ik een steun. Ik ga de band vacuum trekken, knippen en zien wat er van komt.

For the spare tire on the back i will create a support. I am making a vacuum mold of the tire, cut it and see where it gets me.

Wat zwarte verf toegevoegd.

Some black paint added.

Voor het chroom bij de voorruit gebruik ik bare metal foil.

For the chrome trim around the front shield i am using bare metal foil.

Veel kleine onderdelen toevoegen.

Adding a lot of small parts.

Op zijn wielen.

On it's wheels.

Dan het rek voor de lichten.

Then the rack for the lights.

Ik zie hem als gedaan.

I consider it done.

Helaas is de kit een rechtssturend model en heeft het geen zijspiegels. Ik moet het ermee doen.

Unfortunately the kit is a right steering model and it has no side mirrors. I have to deal with it.

1/24 2023 Ferrari 296 GT3 World Challenge #51 Spain Nielsen / Rovera / Shwartzman

Ik ben blij dat NewScratch deze heeft uitgebracht. De 1/24 2023 Ferrari 296 GT3 World Challenge #51 Spain gereden door Nicklas Nielsen, Alessio Rovera en Robert Shwartzman. Helaas heeft de kit geen instructies dus ik hoop dat ik niet voor verrassingen kom te staan. Mijn kit kwam in ieder geval met onjuiste decals. Een correcte set werd snel nagezonden.

I am glad NewScratch produced this one. The 1/24 2023 Ferrari 296 GT3 World Challenge #51 Spain as driven by Nicklas Nielsen, Alessio Rovera and Robert Shwartzman. The kit doesn't have building instructions, so i hope i will not have unpleasant surprises. My kit came with incorrect decals. A new set was shipped to me very fast.

Vleugelsteun afgebroken.

Broken wing support.

Spiegel afgebroken.

Broken mirror.

Reparaties.

Repairs.

Print steunen verwijderen.

Removing print supports.

Kleine printernaden.

Small print seams.

Kromme kuip.

Warped tub.

De kofferdeksel is nog plakkerig. Ik zet de UV-lamp er even op.

The trunk cover is still sticky. I am using my UV-light.

Eigenlijk de gehele kit (naast de wielen), geen motor.

Basically the complete kit (besides the wheels), no engine.

Eerst alle puntjes van de print steunen verwijderen.

First removing all the dots from the print supports.

De primer gaat erop, maar....  het lijkt wel of er teveel pigment in de verf zit. Ik heb dit vaak de laatste tijd met Zero Paints.

The primer was added, but....  it looks like the primer has to much pigments. I have this a lot lately with Zero Paints.

Na wat licht schuren.

After some light sanding.

Dan het rood erop, een flop.

Then adding the red, a disaster.

Volledig schoonmaken en de verf uit de paneellijnen verwijderen.

Cleaning is completely and removing the paint from the panel lines.

Dan Tamiya primer en weer het rood van Number5.

Next is Tamiya primer and the red again from Number5.

De andere grotere onderdelen krijgen grijze primer.

The other bigger parts receive a grey primer.

Voor het beter aanbrengen van de decals gebruik ik eerst een 2K lak.

To ad the decals better i first apply a 2K clear coat.

Wat carbon fiber decals.

Some carbon fiber decals.

Ik zie een fout in de decals. De auto is links sturend, de 'positie teller' hoort rechts te zitten.

I spot a mistake in the decals. The car is left steering, the 'position counter' should be on the right side.

Bijna alle decals gedaan, behalve die op het glas.

Almost all decals done, except those for the glass.

De console voorbereiden.

Preparing the console.

Het achterlicht wordt later geplaatst.

The rear light will be added later.

Passen van de console en kooi.

Test fit the console and cage.

De lak gaat over de decals.

Clear coat over the decals.

Terwijl dit droogt, ga ik verder met de gordels en de veiligheidsnetten.

While this dries, i will continue with the belts and the safety nets.

Dan de wielen. Alles is goed gemarkeerd door NewScratch.

On to the wheels. Everything is well marked by NewScratch.

Verven met een tandenstoker.

Painting with a toothpick.

De koeler moet via de opening aan de binnenkant worden geplaatst.

The cooler needs to be added by using the opening on the inside.

Na het verven van de binnenkant (zwart) kan het interieur geplaatst.

After painting the inside (zwart) the interior can be mounted.

Het gaas verven en plaatsen.

Painting the mesh and adding it.

De sleepogen verven.

Painting the mounts for towing.

De koplampen passen niet goed. Voorzichtig slijpen... Dan lak erover om ze weer helder te maken.

The head lights don't fit well. Carefully grinding them... Then clear coat over it to make them clear again.

Er zitten geen assen bij de kit. Ik heb nog MFH schroeven in de rommelkist. Deze passen perfect.

There are no axles included in the kit. I still have MFH screws in my scrap box. They fit perfectly.

Achterkant dicht, diffuser geplaatst.

Back side closed, diffuser mounted.

Koplampen en kleine onderdelen geplaatst.

Head lights and small parts added.

Terug naar de vleugel...

Back to the wing...

Dan het glas knippen..

Next is cutting the glass..

De vleugeltjes maken en plaatsen.

Working on the winglets.

Ik denk dat deze weer klaar is.

I think this one is ready now.

Een kit zonder bouwbeschrijving, altijd oppassen dus. Ik denk dat het allemaal goed is gegaan. Foto's van de echte wagen hebben veel geholpen. Wanneer je deze kit hebt gekocht is het even oppassen. De mijne had de verkeerde decals, miste de assen en de velgen. De decals en velgen zijn nagezonden. Wel is het een bijzondere kit, omdat er geen vloer onder de auto zit.

A kit without instructions, always take care. I think all went well. Photos of the real thing did help a lot. If you bought this kit be sure you have evrything. Mine had incorrect decals, no axles and rims. The decals and rims were shipped to me separately. But it's a remarkable kit, as there is no floor under the car.

1/24 1984 Ferrari 512 BB LM Bellancauto 'Ferrarelle' 'Bubble Car' Le Mans #27 Marazzi / Micangeli / Lacaud

Eindelijk tijd voor 1 van mijn meest favoriete wagens. Ik heb nu 2 van deze kits. Eén bouw ik nu en de ander is de basis voor een 1981 Bellancauto conversie. Nu eerst de 1984 Ferrari 512 BB LM Bellancauto #27 zoals deze tijdens de 24 Uur van Le Mans werd gereden door Roberto Marazzi, Maurizio Micangeli en Dominique Lacaud. Het is een 1/24 kit van Little Garage (Kit nr. 09).

Finally time for 1 of my most favorite cars. I now have 2 of these kits. One i will be building now and the other is a base for a 1981 Bellancauto conversion. Now first of all the 1984 Ferrari 512 BB LM Bellancauto #27 as driven during the 24 Hrs of Le Mans by Roberto Marazzi, Maurizio Micangeli and Dominique Lacaud. It's a scale 1/24 kit from Little Garage (Kit no. 09).

Overtollig resin verwijderen.

Removal of excess resin.

Paneellijnen dieper maken.

Scribing the panel lines.

Grondverf erop... wit en grijs.

Primer added... white and grey.

De 1e verf erop.

1st Paints applied.

Een achterraam maken.

Creating a rear window.

Verder met de vloer...

To continue with the floor...

Begin met de decals. Lastig, de decals laten niet mooi los van de drager. Gelukkig zijn ze redelijk stevig en verpulveren niet.

Starting with the decals. Tricky, the decals don't come loose from the carrier. Luckily they are a bit stiff and don't fall apart.

Terwijl het oppervlak glad is, lijkt het of de decals beginnen met 'silvering'. Ik hoop dat dat goed komt als de lak er weer overheen gaat.

While the surface is smooth, it looks like the decals are 'silvering'. I hope it will be o.k. when i spray the lacquer over them.

Ik ga langzaam met de decals, ik moet erg voorzichtig zijn.

I am going slow on these decals, i need to be very careful.

De heldere lak doet goed werk. De 'silvering' van de decals verdwijnt mooi.

The clear lacquer does a good job. The 'silvering' of the decals disappears nicely.

En weer even terug naar het interieur. Op een oude foto zie ik rode gordels.

And back to the interior. On an old photo i spot read belts.

Glas erin. Er was veel knipwerk nodig.

Glass added. It needed a lot of cutting.

De vloer kan geplaatst.

The floor can be mounted.

De assen boren van de inlays.

Drilling the axles to the inlays.

Dan de velgen. De inserts worden op maat gevijld. En dan verf erop.

Next are the rims. The inserts are filed to shape. And then painted.

De achtervleugel heeft zijn aluminium rand.

The rear wing has the aluminium edge.

Dan de lichten.

On to the lights.

De voorlichten zijn teveel vergeeld naar mijn smaak. Ik maak nieuwe...

The head lights yellowed too much to my taste. Creating new ones...

De laatste decals..

The decals left...

Na nog wat kleine onderdelen...

After adding some small parts...

 

 

 

 

 

 

 

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).