1/20 2022 Ferrari F1-75 Bahrein Charles Leclerc

Deze is weer van NewScratch. Vaak zie ik dat onderdelen beschadigd zijn, maar deze keer is het wel heel erg. Ik ga proberen te bouwen, anders koop ik een andere, eventueel een ander merk. Ik wilde er veel tijd aan besteden met het maken van carbon fiber sjablonen, maar dat ga ik nu niet meer doen.

This is another one from NewScratch. Very often it has damaged parts, but this time it's even more bad. I will try to build it, otherwise i will buy another one, maybe even from another brand. I wanted to spend more time by making carbon fiber templates, but i will not do it now.

Gerepareerd.

Repaired.

De vloer past erg slecht, veel werk om dit passend te maken.

The floor has an extreme bad fit, a lot of work to make it fit.

Ik trek met potlood een lijn om de body. Je kunt zien hoever de gleuven ernaast zitten.

With a pencil i draw a line around the body. You can see how much the trenches are out of line.

Daarna is het een kwestie van voorzichtig frezen.

Then i need to mill it carefully.

Nu nog wat afwerken met een handvijl.

Now work it further with a hand file.

Ik wilde de vents openen meet een scriber, maar de body is veel te dik daarvoor. Improviseren dus, maar dat komt later.

I wanted to open the vents with a scribing tool, but the body is much too thick for this. So i will improvise, but that will come at a later time.

Het resin ontvetten.

Removing the grease.

De eerste primer zit erop.

First primer is on.

Het rood erop. De kleur is wat donkerder dan het lijkt door het led-licht.

The red is on. The color is slightly darker than it looks, because of the led-light.

Wat carbon toevoegen.

Adding some carbon.

1/20 1957 Ferrari 801 Long Nose Italy #34 Mike Hawthorn

Maar weer eens tijd voor een F1 kit. Ik heb gekozen voor de Ferrari 801 Long Nose uit 1957. Ik maak de #34 Mike Hawthorn versie  van de Italiaanse GP. Voor mij iets aantrekkelijker vanwege de langere intake op de neus (langer dan die van Musso). Het is een MFH kit (K-236) dus voor mij kwaliteit verzekerd. 

Time for a F1 kit again. I chose to make the Ferrari 801 Long Nose from 1957. I will make the #34 Mike Hawthorn version from the Italian GP. To me more attractive because of the long intake on the nose section (longer than the Musso car). It's a MFH (K-236) kit, so to me quality assured.

Beginnen met de motor.

Starting with the engine.

Gaatjes boren in de kleppendeksels voor de rivets.

Drilling holes in the valve covers for the rivets.

Eén werd gelanceerd tussen het pincet... Ik heb een vervanger geplaatst, maar niet helemaal dezelfde maat. Het is wat het is.

One got launched by using the tweezers... I added a replacement, but not quite the same size. It is what it is.

Volgens de tekening moet dit met elkaar bevestigd worden, maar ik wacht nog maar even.

According to the instructions this should be combined now, but i think it's better to wait.

Nu eerst het frame uitlijnen.

Now first lining up the frame.

De motor krijgt een wat gebruikt uiterlijk.

The engine gets a 'used look'. 

Kleine test.

Small test.

De motor erin, samen met wat kleine onderdelen.

The engine added, together with some small parts.

Door met de bladvering.

On to the leaf spring suspension.

Meer werk aan de ophanging.

More work to the suspension.

Door met de leidingen. De gaatjes boren is een gevaarlijk klusje.

On to the piping. Drilling the holes is a pita.

Met wat warmte kun je de stijve leiding buigen.

With some heat it is possible to bend the stiff pipe.

Dan naar de koeling.

Next is the cooler.

Nadat dit zwart is gespoten, is het stuurhuis aan de beurt.

After painting this black, it's time for the wheelhouse.

Dan kan de koeler erop.

The cooler can be mounted.

We gaan verder richting de wielen. Eerst de remtrommels.

We are going towards the wheels. First of all the brake drums.

Dan de stoel.

Next is the seat.

En de brandstoftanks.

And the fuel tanks.

MFH wil dat je 4x nr 15 plaatst op elke brandstoftank. Ze leveren echter maar 6x.

MFH wants you to ad 4x no 15 to each fuel tank. However they only deliver 6x.

Deze 2 helften worden vast verlijmd.

These 2 halves are being glued.

Intussen ook wat werk aan de 'schoorstenen'.

In the meantime some work to the 'chimneys'.

Het plaatwerk krijgt grondverf, kleur en lak.

The body work gets primer, color and clear coat.

Het juiste blauw is een dingetje. Foto's op het web laten wat verschillen zien. Ik vond dit blauw dichtbij deze foto komen.

The correct blue is quite a thing. Photo's on the web show some diffrences. I found this blue to quite match this photo.

Decals verzegeld en de uitlaten krijgen mat lak.

Decals sealed and the pipes receive a matt coat.

Het plaatwerk gaat er nu langzaam op.

The body parts will slowly be added.

De achterkant geeft een probleem. Met plaatsing van het grote metalen deel, krijg je geen goede pasvorm. Ik ga improviseren.

The rear gives a problem. When adding the big metal part, i don't get a good fit. I will improvise.

Zonder is veel beter.

Without it much better.

Voor de wielen heeft MFH etched delen toegevoegd, echter 4x rear i.p.v. 2x rear en 2x front. Wellicht maakt het niet uit.

For the wheels MFH has added etched parts, however 4x rear instead of 2x rear and 2x front. Maybe it's just o.k.

Dus de voor- en achtervelgen zijn gelijk, behalve dat ringetje tussen de 4 etched delen, voor smal, achter breed.

So the front and rear rims are equal, except that ring between the 4 etched parts, front small, rear wide.

Lastig karwei om de inhammetjes gelijk te krijgen.

Tough job to get the notches lined up.

Nog wat onderelen geplaatst en klaar.

Some more parts added and done.

Edit: Ik heb de vleugels verkeerd geplaatst, dus nu gecorrigeerd.

Edit: I mounted the winglets incorrect, so corrected now.

1/20 2021 Ferrari SF21 Monaco #55 Carlos Sainz

Na een aantal oudjes weer eens tijd voor een nieuwer exemplaar. Nu de 1/20 kit van NewScratch (Nr. 20F21N1655Rd05), de 2021 Ferrari SF21 Monaco versie zoals deze werd bestuurd door Carlos Sainz. Het is weer een volledig 3D geprinte kit.

After some oldies it's time again for a newer one. Now the 1/20 kit from NewScratch (No. 20F21N1655Rd05), the 2021 Ferrari SF21 Monaco version as driven by Carlos Sainz. It's a fully 3D printed kit again.

Eerst de steunen wegschuren

First of all sanding the supports.

Even bekijken hoe het carbon eruit ziet op de body.

Finding out about the carbon to the body.

Witte primer voor de rood te spuiten delen.

White primer for the parts to be painted red.

Tijd voor het eerste rood.

Time for the first red.

Dan wat heldere lak om de eerste verflaag te beschermen bij gebruik van afplaktape.

Then some clear to protect the first layer against using masking tape.

Dan het donkerrood. Naar mijn mening niet met een harde lijn gespoten, maar met een soort van overspray. Dus eenvoudig afplakken gaat niet werken.

On to the darker red. In my opinion not done as harsh line, but like some kind of overspray. So just masking won't work.

Ik probeer dat te doen met Post-It. Dat maakt niet zo'n scherpe lijn als maskeertape.

I'll try to do it with Post-It. This doesn't make a straight line like masking tape.

En wat zwart.

And some black.

Decal tijd.

Decal time.

Dan het zwart.

Next is the black.

En lak over de rode delen. Ik had twijfels of het zijdemat of mat moest zijn. Later heb ik alsnog besloten mat te spuiten.

And lacquer over the red parts. I had doubts about using semi gloss or matt. After this i decided to do it matt.

Nu alles in elkaar zetten.

Now combing everything.

Door naar dat wat ik het meest haat, de achtervleugel.

On to what i hate most, the rear wing.

De wielen behoeven wat aandacht.

The wheels need some attention.

Er zitten decals bij voor rood, geel en wit.

There are decals included for red, yellow and white.

Het tapijtmonster slaat weer toe. Een belangrijk onderdeel voor de DRS. Ik sluit het maar af voor nu. Wanneer ik het onderdeel nog tegen kom, plaats ik het alsnog.

The carpet monster strikes again. A main part for the DRS. I will finish this one for nw. If the part shows up, i will add it then.

Eigenlijk niets bijzonders te melden over deze kit. Alles past perfect, 2 sets decals, 3 soorten decals voor banden. Uiteraard is het oppassen met 3D geprinte onderdelen. Ze kunnen snel kapot. De banden zouden beter kunnen, ik heb uiteraard alles gevijld/geschuurd.

Actually not much comments on this kit. Everything fits perfect, 2 sets of decals, 3 sets of decals for the tires. Of course you have to be careful with 3D printed parts. They can break easy. The tires could have been better, of course i used an emery board to smooth it.

1/20 1961 Ferrari 156 Sharknose 65º Engine Belgium #8 Olivier Gendebien

Maar weer eens overschakelen naar een F1 model. Deze keer weer een oudje. De 1961 Ferrari 156 Sharknose Belgische versie met #8, gereden door Olivier Gendebien. Deze wagen had de zogenaamde 65º motor. De Shark Nose was er ook met een 120º motor. Het is een schaal 1/20 kit van MFH (kit nr. K-054) volledig uit metaal..

Changing to a F1 model again. This time an oldie. The 1961 Ferrari 156 Sharknose Belgium version #8, as driven by Olivier Gendebien. This car had the so called 65º engine. There was also a Shark Nose with a 120º engine. It's a MFH kit in scale 1/20 (kit no. K-054) fully metal.

Een gebroken chassis.

A broken chassis.

Alle delen van de kit.

All parts from the kit.

Eerst de carrosserie ontvetten.

First of all degreasing the body work.

Daarna een begin met de motor...

Then a start with the engine...

De versnellingsbak.

The gear box.

Dan door naar het frame. Alles passen en buigen.

On to the frame. Test fit and bending everything.

Edit: Zorg ervoor dat de zijkanten in de nokjes passen. Ikzelf heb het niet tijdig gezien en heb de beide helften iets minder dan 1 mm uit het lood gemonteerd. Daar kwam ik pas achter bij het monteren van het dashboard. De blauwe past nu niet, geen groot probleem, maar toch.

Edit: Be sure both halves fit the notches. I myself didn't see this in time and mounted both halves less than 1 mm out of line. Only to be noticed later when mounting the dashboard. Now the blue one doesn't fit, no problem, but nevertheless.

Dan alles combineren. Een zeer lastig karwei, want veel onderdelen moeten tegelijk geplaatst worden. Wanneer je het ene plaatst, valt het andere er weer af.

Then combining everything. A very tough job, as many parts need to be added at the same time. Adding one piece causes dropping another piece.

Passen.

Test fit.

Passen.

Test fit.

Het werken met de schokbrekers.

Working with the shocks.

De koeling moet vericaal geplaatst. Er is wat buigwerk aan de houders. Lastig, want de neus moet er goed op passen.

The cooler needs to be mounted vertical. The supports need some bending. Tricky, because the nose needs to fit well.

Het past nu precies, het nokje valt keurig in de uitsparing.

It fits perfect now, the notch fits the opening exactly.

Nu eerst wat aan de body werken, dan kan dat drogen terwijl ik verder ga met het chassis.

Now first some work to the body, so it can dry while i work more on the chassis.

De koeler plaatsen.

Adding the cooler.

Zoals altijd heeft MFH weer 'gaatjes' gemaakt om popnagels te simularen. Ik gebruik de soldeerballetjes als popnagels. Een precies karwei.

As always MFH made 'dents' again for simulating the rivets. I will use solder balls as rivets. A slow job.

Voor het 'luikje' wil ik een opening maken. Alles goed uitmeten en daar gaat ie.

For the 'hatch' i want to make an opening. Taking measurements and there we go.

En deze ingangen zijn ook open. Kost een paar boortjes.

And these intakes are open. Cost me some drills.

Tijd voor de grondverf.

Time for the primer.

Nu meer leidingen plaatsen. Deze moet door een gleuf onder de stoel, dus tijdelijk de stoel plaatsen om te zien dat alles past.

Now more plumbing. This one should go through a slot under the seat, so i am adding the seat temporarily to be sure everything fits.

Iemand vroeg me waar de leiding van de versnellingsbak naar toe loopt.

Someone asked me where the rod of the gearbox goes.

De etched binnenkant van de tanks glanst teveel. Dus primer en Tamiya TS-76 Mica Silver.

The etched inside of the tanks has too much shine. So primer and Tamiya TS-76 Mica Silver.

En het geel gaat erop op de body.

And the yellow was added to the body.

Door naar het stuur en het dashboard.

On to the steering wheel and the dash.

De decals worden 'gesealed'.

Sealing the decals.

Na wat aanpassen (zie het probleem met het lichtelijk off-line plaatsen van de 2 chassis helften) kan het dashboard erin.

After some adjustments (see the problem with slightly off-line combining the 2 chassis halves) the dashboard can be added.

Dan een rooster in de neus. Het is belangrijk dat deze ver genoeg naar voren wordt geplaatst.

Next is the mesh in the nose. It's important to add it well enough to the front.

Tijd voor de uitlaten.

Time for the exhausts.

Dan zijn de velgen aan de beurt.

Next are the rims.

De etched delen moeten niet verlijmd worden, alleen de 2 buitenringen worden met elkaar verbonden.

The etched parts should not be glued, just the 2 outer rings are connected to each other.

MFH heeft een fout gemaakt met de nummering van de etched delen van de achtervelg. In plaats van E1 t/m E6 moet dit E7 t/m E12 zijn.

MFH made a mistake with the numbering of the etched parts of the rear rims. Instead of E1 to E6 this should be E7 to E12.

De laatste onderdelen plaatsen.

Adding the last parts.

Ik denk dat deze weer klaar is, mooi voor het nieuwe jaar 2024.

I think this one is ready, just before the new year 2024.

1/20 2011 Ferrari 150° Italia Great Britain #6 Felippe Massa

Ik wil maar weer een F1 auto maken. Een beetje afwisselen. Na een paar auto's van Nederlandse coureurs maar weer eens een Ferrari, daar heb ik er per slot van rekening veel van. Deze keer de Ferrari 150° Italia (F662) uit 2011 zoals bestuurd door Felippe Massa tijdens de GP van Groot Brittannië. Dit is een motorloze kit van MFH (Modelfactory Hiro) uit Japan (kit nr. K-309) in schaal 1/20. Ik hoop dat alles compleet is.

I want to do a F! car again. After a few Dutch driven cars i am going to do a Ferrari, after all i have a lot of these. This time the Ferrari 150° Italia (F662) from 2011 driven by Felippe Massa during the GP of Great Britain. This is an engineless kit from MFH (Modelfactory Hiro) from Japan (kit no. K-309). I hope it's complete.

Al bij de eerste twee tekeningen inconsistent. Gelukkig zijn in deze kit alleen de GB onderdelen bijgevoegd.

Inconsistency at the first two drawings. Luckily this kit has only the GB parts.

De eerste stappen...

The first steps...

Terwijl dit in de primer staat, ga ik door met de stoel.

While this received it's primer, i will continue with the seat.

De body krijgt het rood en 2K glanslak.

The body receives the red and 2K clear gloss.

Terwijl dit droogt werk ik verder aan de stoel.

While this dries i continue working on the seat.

Dan de vloer...

Then the floor...

Vervolgens verder met de achterkant.

Then on to the rear.

Grijze Primer erop.

Grey primed.

Zero Paints Metallic Black (ZP-1113) toegevoegd.

Zero Paints Metallic Black (ZP-1113) added.

Carbon tijd.

Carbon time.

Met de achterwielen heb ik wat geïmproviseerd. Er was wel heel veel camber.

I improvised a bit on the rear wheels. It had a real lot of camber.

De achtervleugel wordt weer een lastpost.

The rear wing will be a pita.

De eerste stappen naar de GB uitvoering.

The first steps to the GB livery.

Na alle decals te hebben geplaatst, is het weer tijd voor een paar goede lagen 2K lak.

After adding all the decals, it's time for a couple of layers of 2K clear.

Door naar de inserts in de sidepods.

On to the inserts for the sidepods.

En de voorremmen.

And the front brakes.

Dan de boel zwart spuiten voor de carbon decals.

Then paint it black before adding the carbon decals.

De inserts en de stoel gaan in het bodywerk.

The inserts and the seat go into the body work,

Meer onderdelen om met meerdere kleuren te spuiten. Neemt wat tijd.

More parts to airbrush multicolor. Takes some time.

Carbon voor de voorwielophanging.

Carbon for the front wheel suspension.

Terwijl de Micro Sol droogt weer terug naar de vleugel.

Back to the wing, while the Micro Sol dries.

En de voorwielophanging plaatsen.

And mounting the front wheel suspension.

Dan naar de banden...  Decals aanbrengen, behalve de achterbanden aan de binnenkant, Micro Flat er overheen en de naad wegwerken.

On to the tires... Adding decals, except on the inner side of the rears, brushing Micro Flat and sanding the seem.

Op zijn voeten..

On it's feet..

Wat kleine onderdelen geplaatst.

Some small parts added.

Monteren...

Mounting...

Na het plaatsen van het ruitje, denk ik dat deze weer klaar is.

After adding the wind shield, i think this one is done.

Prachtige kit. Geen noemenswaardige problemen.

Beautiful kit. No problems worth to mention. 

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).