1/24 2023 Ferrari 296 GT3 World Challenge #51 Spain Nielsen / Rovera / Shwartzman

Ik ben blij dat NewScratch deze heeft uitgebracht. De 1/24 2023 Ferrari 296 GT3 World Challenge #51 Spain gereden door Nicklas Nielsen, Alessio Rovera en Robert Shwartzman. Helaas heeft de kit geen instructies dus ik hoop dat ik niet voor verrassingen kom te staan. Mijn kit kwam in ieder geval met onjuiste decals. Een correcte set werd snel nagezonden.

I am glad NewScratch produced this one. The 1/24 2023 Ferrari 296 GT3 World Challenge #51 Spain as driven by Nicklas Nielsen, Alessio Rovera and Robert Shwartzman. The kit doesn't have building instructions, so i hope i will not have unpleasant surprises. My kit came with incorrect decals. A new set was shipped to me very fast.

Vleugelsteun afgebroken.

Broken wing support.

Spiegel afgebroken.

Broken mirror.

Reparaties.

Repairs.

Print steunen verwijderen.

Removing print supports.

Kleine printernaden.

Small print seams.

Kromme kuip.

Warped tub.

De kofferdeksel is nog plakkerig. Ik zet de UV-lamp er even op.

The trunk cover is still sticky. I am using my UV-light.

Eigenlijk de gehele kit (naast de wielen), geen motor.

Basically the complete kit (besides the wheels), no engine.

Eerst alle puntjes van de print steunen verwijderen.

First removing all the dots from the print supports.

De primer gaat erop, maar....  het lijkt wel of er teveel pigment in de verf zit. Ik heb dit vaak de laatste tijd met Zero Paints.

The primer was added, but....  it looks like the primer has to much pigments. I have this a lot lately with Zero Paints.

Na wat licht schuren.

After some light sanding.

Dan het rood erop, een flop.

Then adding the red, a disaster.

Volledig schoonmaken en de verf uit de paneellijnen verwijderen.

Cleaning is completely and removing the paint from the panel lines.

Dan Tamiya primer en weer het rood van Number5.

Next is Tamiya primer and the red again from Number5.

De andere grotere onderdelen krijgen grijze primer.

The other bigger parts receive a grey primer.

Voor het beter aanbrengen van de decals gebruik ik eerst een 2K lak.

To ad the decals better i first apply a 2K clear coat.

Wat carbon fiber decals.

Some carbon fiber decals.

Ik zie een fout in de decals. De auto is links sturend, de 'positie teller' hoort rechts te zitten.

I spot a mistake in the decals. The car is left steering, the 'position counter' should be on the right side.

Bijna alle decals gedaan, behalve die op het glas.

Almost all decals done, except those for the glass.

De console voorbereiden.

Preparing the console.

Het achterlicht wordt later geplaatst.

The rear light will be added later.

Passen van de console en kooi.

Test fit the console and cage.

De lak gaat over de decals.

Clear coat over the decals.

Terwijl dit droogt, ga ik verder met de gordels en de veiligheidsnetten.

While this dries, i will continue with the belts and the safety nets.

Dan de wielen. Alles is goed gemarkeerd door NewScratch.

On to the wheels. Everything is well marked by NewScratch.

Verven met een tandenstoker.

Painting with a toothpick.

De koeler moet via de opening aan de binnenkant worden geplaatst.

The cooler needs to be added by using the opening on the inside.

Na het verven van de binnenkant (zwart) kan het interieur geplaatst.

After painting the inside (zwart) the interior can be mounted.

Het gaas verven en plaatsen.

Painting the mesh and adding it.

De sleepogen verven.

Painting the mounts for towing.

De koplampen passen niet goed. Voorzichtig slijpen... Dan lak erover om ze weer helder te maken.

The head lights don't fit well. Carefully grinding them... Then clear coat over it to make them clear again.

Er zitten geen assen bij de kit. Ik heb nog MFH schroeven in de rommelkist. Deze passen perfect.

There are no axles included in the kit. I still have MFH screws in my scrap box. They fit perfectly.

Achterkant dicht, diffuser geplaatst.

Back side closed, diffuser mounted.

Koplampen en kleine onderdelen geplaatst.

Head lights and small parts added.

Terug naar de vleugel...

Back to the wing...

Dan het glas knippen..

Next is cutting the glass..

De vleugeltjes maken en plaatsen.

Working on the winglets.

Ik denk dat deze weer klaar is.

I think this one is ready now.

Een kit zonder bouwbeschrijving, altijd oppassen dus. Ik denk dat het allemaal goed is gegaan. Foto's van de echte wagen hebben veel geholpen. Wanneer je deze kit hebt gekocht is het even oppassen. De mijne had de verkeerde decals, miste de assen en de velgen. De decals en velgen zijn nagezonden. Wel is het een bijzondere kit, omdat er geen vloer onder de auto zit.

A kit without instructions, always take care. I think all went well. Photos of the real thing did help a lot. If you bought this kit be sure you have evrything. Mine had incorrect decals, no axles and rims. The decals and rims were shipped to me separately. But it's a remarkable kit, as there is no floor under the car.

1/24 1984 Ferrari 512 BB LM Bellancauto 'Ferrarelle' 'Bubble Car' Le Mans #27 Marazzi / Micangeli / Lacaud

Eindelijk tijd voor 1 van mijn meest favoriete wagens. Ik heb nu 2 van deze kits. Eén bouw ik nu en de ander is de basis voor een 1981 Bellancauto conversie. Nu eerst de 1984 Ferrari 512 BB LM Bellancauto #27 zoals deze tijdens de 24 Uur van Le Mans werd gereden door Roberto Marazzi, Maurizio Micangeli en Dominique Lacaud. Het is een 1/24 kit van Little Garage (Kit nr. 09).

Finally time for 1 of my most favorite cars. I now have 2 of these kits. One i will be building now and the other is a base for a 1981 Bellancauto conversion. Now first of all the 1984 Ferrari 512 BB LM Bellancauto #27 as driven during the 24 Hrs of Le Mans by Roberto Marazzi, Maurizio Micangeli and Dominique Lacaud. It's a scale 1/24 kit from Little Garage (Kit no. 09).

Overtollig resin verwijderen.

Removal of excess resin.

Paneellijnen dieper maken.

Scribing the panel lines.

Grondverf erop... wit en grijs.

Primer added... white and grey.

De 1e verf erop.

1st Paints applied.

Een achterraam maken.

Creating a rear window.

Verder met de vloer...

To continue with the floor...

Begin met de decals. Lastig, de decals laten niet mooi los van de drager. Gelukkig zijn ze redelijk stevig en verpulveren niet.

Starting with the decals. Tricky, the decals don't come loose from the carrier. Luckily they are a bit stiff and don't fall apart.

Terwijl het oppervlak glad is, lijkt het of de decals beginnen met 'silvering'. Ik hoop dat dat goed komt als de lak er weer overheen gaat.

While the surface is smooth, it looks like the decals are 'silvering'. I hope it will be o.k. when i spray the lacquer over them.

Ik ga langzaam met de decals, ik moet erg voorzichtig zijn.

I am going slow on these decals, i need to be very careful.

De heldere lak doet goed werk. De 'silvering' van de decals verdwijnt mooi.

The clear lacquer does a good job. The 'silvering' of the decals disappears nicely.

En weer even terug naar het interieur. Op een oude foto zie ik rode gordels.

And back to the interior. On an old photo i spot read belts.

Glas erin. Er was veel knipwerk nodig.

Glass added. It needed a lot of cutting.

De vloer kan geplaatst.

The floor can be mounted.

De assen boren van de inlays.

Drilling the axles to the inlays.

Dan de velgen. De inserts worden op maat gevijld. En dan verf erop.

Next are the rims. The inserts are filed to shape. And then painted.

De achtervleugel heeft zijn aluminium rand.

The rear wing has the aluminium edge.

Dan de lichten.

On to the lights.

De voorlichten zijn teveel vergeeld naar mijn smaak. Ik maak nieuwe...

The head lights yellowed too much to my taste. Creating new ones...

De laatste decals..

The decals left...

Na nog wat kleine onderdelen...

After adding some small parts...

 

 

 

 

 

 

 

1/24 1957 Ferrari 250GT LWB Tour de France #170 Olivier Gendebien / Lucien Bianchi

Terwijl ik moet zoeken naar onderdelen voor de Lambo, start ik maar vast een nieuw project. Ik heb gekozen voor de 1957 Ferrari 250GT LWB die door Olivier Gendebien en Lucien Bianchi werd gereden tijdens de toenmalige Tour de France (TdF). Zij wonnen de race. Het is een kit in schaal 1/24 van Historic Racing Miniatures (HRM-104). Voorzover ik zie heb ik alles compleet, dus ik ga maar weer van start. De decals zijn extra gekocht.

While searching for parts for the Lambo, i am starting a new project. I have chosen for the 1957 Ferrari 250GT LWB as driven by Olivier Gendebien and Lucien Bianchi during the Tour de France (TdF). They won the race. It's a 1/24 scale kit from Historic Racing Miniatures (HRM-104). As far as i know i have everything for it, so i am starting this one. The decals were bought separately.

Zo te zien mist het stuur, daar moet ik weer wat op vinden. De vloer sluit niet mooi op aan de body, werk dus.

It looks like the steering wheel is missing, i need to find one. The floor doesn't quite fit the body, so work ahead.

Er is een gaatje voor een bovenwisser. Die wordt niet gebruikt voor deze versie, dus dicht maken. En een kleine beschadiging onder voor.

There is a hole for an upper wiper. It's not used on this version, so closing it. And a small damage to the down front.

De kleuren zijn bepaald.

The colors have been decided about.

Het dashboard wat voorbereiden.

Preparing the dash.

Nieuwe sturen zijn binnen.

New steering wheels are in.

Het brandschot en de hoedenplank gaan erin. En direct passen, zoadt het eventueel nog wat kan verschuiven voor het vast zit.

The fire wall and the package shelf are added. And a test fit so anything can still move a bit before the glue hardens.

Wat werken aan het dashboard.

Working on the dashboard.

Beginnen met de decals. Ik gebruik Micro Sol, want de MIG vloeistof vreet de decals aan. Ook met de Micro Sol moet je voorzichtig zijn. Voor de gele streep is wat maatwerk nodig.

Starting with the decals. I use Micro Sol, because the MIG fluids are eating the decals. I need to be careful with the Micro Sol too. The yellow stripe needs some cutting.

Weer lak erover.

More clear coated.

Velgen gespoten...

Rims painted...

Keuzes maken tussen metaal en resin onderdelen. Ook de foto's bestuderen voor correcte knock-offs (3 of 2 bladig).

Choices to be made on using metal or resin parts. Also studying photo's to use correct knock-offs (3 or 2 blades).

Wielen erop.

Wheels mounted.

Verder met het radiateur rooster. Erg lastig...

On to the radiator louvres. Very tricky...

Dit zou moeten passen, niet dus.

This should fit, not.

Ik heb besloten de ovale rand dan maar te maken met de Molotow Chrome Pen. Volgens mij de meest safe manier. Het rooster bijknippen zou erg gevaarlijk zijn.

I decided to make the oval edge by using the Molotow Chrome Pen. To me the most safe way. Cutting the louvres to size would be very risky.

Er zitten geen zijramen bij, dus zelf maken met een template.

Side windows are not included, so making them by using a template.

Het achterraam past totaal niet, ook hier dus improviseren.

The rear window doesn't fit at all, so improvising here too.

Deze kan gesloten worden.

Closing this one.

Veel kleine onderdelen te plaatsen.

Adding many small parts.

Keuzes maken tussen de juiste knock-off's.

Deciding on the correct knock-off's.

Even een duik in de rommelkist voor de sluiters.

Taking a dive in the scrap box for the fasteners.

Ik beschouw hem als klaar.

I consider it done.

In het algemeen geen slechte kit. Niet alle onderdelen worden gebruikt, want dit is een kit van de straatversie. De ramen zijn echter een dingetje. Alsof ze voor een andere bouwdoos zijn.

Overall not a bad kit. Not all parts were used, as this kit is to create a street version. The windows are bad though. Like they were made for a completely different kit.

1/24 1965 Ferrari 365 P2 Brands Hatch #25 David Piper

De volgende. Dit prachtige cadeau van DDP Models. De 1965 Ferrari 365 P2 van David Piper #25 tijdens de race op Brands Hatch. Ik vind dit groen altijd prachtig.

The next one. This beautiful gift from DDP Models. The 1965 Ferrari 365 P2 from David Piper during the race on Brands Hatch. I always love this green.

Aan de body moet veel geopend en geslepen worden. Vrij normaal.

The body needs a lot to be opened and grinded. Quite normal.

De boel open maken...

Opening stuff...

Even passen...

Test fit...

Vet verwijderen.

Removing grease.

Verf weekend. En heldere lak. Dan eerst 48 uur laten drogen.

Paint weekend. And clear coat. Then let it dry for 48 hrs.

Klein werk aan het dashbord.

Small work to the dashboard.

Nu eerst door met de velgen. De banden plaatsen met de 'goede kant' naar voren.

Now to continue with the rims first. Bes ure to mount the tires with the 'correct side' to the front.

Niet veel te doen aan de decals. Wel is het Ferrari logo voor de voorste kap erg doorzichtig. Ik plaats een label uit mijn rommelkist.

Not much work on the decals. But the logo to the front hood is very translucent. I use a logo from my scrap box.

Heldere lak erover.

Clear lacquer over it.

Door met de vloer.

To continue with the floor.

Op zijn wielen...

On it's wheels...

Aan de koplampen gewerkt...

Worked on the head lights...

Glas plaatsen.

Adding glass.

Door naar de uitlaten.

On to the exhausts.

Wat kleine onderdelen plaatsen en kleine details aanbrengen.

Adding some small parts and details.

Voor dit duik ik weer even in de rommeldoos.

For this i will take a dive in the scrap box again.

Klaar!

Done!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/24 1968 Ferrari 350 P4 Tasman Cup #4 Chris Amon

Op het internet werd mijn aandacht getrokken naar deze versie van de Ferrari 350. Het blijkt een versie te zijn die door Chris Amon werd gereden tijdens de Tasman Cup in 1968. De naam is me een beetje onduidelijk, maar ik geloof de Ferrari 350 P4. In die race was men verplicht een reservewiel mee te brengen. Ferrari plakte deze dus gewoon aan de achterkant van een Ferrari 350 CanAm. Goede vriend Pierpaolo heeft me een reservewiel gedoneerd. De decals heb ik besteld via Ebay.

On the web i got attracted to this version of the Ferrari 350. It appears to be a version that was driven by Chris Amon during the Tasman Cup in 1968. The name is a bit unclear to me, but i believe it was called the Ferrari 350 P4. In that race it was a must to have a spare wheel with you. Ferrari just added it to the back of a Ferrari 350 CanAm. Good friend Pierpaolo donated me a spare wheel for the kit. The decals were bought from Ebay.

Eerst zoveel mogelijk open maken.

First of all opening as much as i can.

De onderkanten zijn ruw afgewerkt, deze moeten passend gemaakt worden met de zijkanten van de Fujimi kit.

The downsides of the body are very rough, they need to be adjusted to fit the sides of the Fujimi kit.

De breedte van de vloer testen met het body.

Testing the width of the floor with the body work.

De kuip passend maken, slecht kein slijpwerk nodig.

Making the tub fit, only small grinding needed.

De vloer erop is wat anders. Aan de voorkant veel te hoog. Daar moet ik iets op vinden.

Different is it with the floor. The front is much too high. I need to solve this.

Tijd voor wat kleurtjes. Ik gebruik nu eens Number5 verf.

Time for some colors. I will use Number5 paint this time.

Een beetje dom van me. Bij het spuiten zag ik dat ik de koplampen nog moet openen. De body van de kit heeft dit in het bodywerk geïntergreerd. In de rommeldoos vond ik nog een paar losse onderdelen. Ik weet niet of ik ze nodig ben, maar ze zijn er in ieder geval.

A bit stupid of me. When painting i noticed i still had to open the headlights. The body work of the kit has these integrated. In the scrap box i found a few inserts. I don't know if i need them, but they are there in case of.

Ook de eerste keer voor Number5 2K clear. Het spul blijft lang plakkerig. Daar hou ik niet zo van.

Also the first time for Number5 2K clear. This stuff is being sticky for a long time. I don't like that.

Tijd voor de decals. Daarna door met de wielen.

Time for the decals. Then next are the wheels.

Passen! Nog wat aanpassingen nodig.

Test fit! Some adjustments needed.

Nu de ramen knippen en wat kleine onderdelen plaatsen. Helaas zit er maar 1 spiegel bij de kit, terwijl voor deze uitvoering er 2 nodig zijn. Ik vond in de rommeldoos 2 andere, iets groter, maar ik doe het ermee.

Now cutting the windows and adding some smaller parts. Unfortunately the kit only has 1 mirror, but this livery needs 2 of them. I found 2 others in the scrap box, slightly larger, but i'll go for it.

De ramen behandel ik met Gauzy om wat krassen weg te werken.

I will treat the wind screen with some Gauzy to remove scratches.

Op de foto is zichtbaar dat de koplampglazen iets over het bodywerk lopen. In de rommeldoos vond ik een set vacuum gevormde glazen die ik wat ga aanpassen.

On the picture you can see the head light covers go a bit over the bodywork. In the scrap box i found a set vacuum formed covers that i will adjust a bit.

De Gauzy werkt perfect.

The Gauzy works great.

Het reservewiel in positie brengen.

Getting the spare wheel into position.

Door naar de spiegels en de vleugeltjes.

On to the mirrors and the wings.

Ik denk dat deze weer klaar is.

I consider this one as done.

Information

All images are owned by Kars Jans (racingkars.nl).